Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 

 

 

V.3.0 - Custom modified by Volvo300

 

05/11-2005
I dag startede jeg på at lave mit eget V3.0 board.
Jeg hentede alle diagrammerne fra nettet og gik så i gang med at tegne det ind og lave mine egne modifikationer.
Derfor er mit V3.0 board ikke det samme som det der omtales på www.msefi.com, men det indeholder følgende features:

- Fuel - 12x12 (MSnS-koden)
- Ignition - 12x12 (MSnS-koden)
- Fidle - Kontrol af en Bosch IAC (tomgangsregulator) - 0 280 140 524
- MS-
II kompatibel

Man kan sige, at mit print er en blanding mellem V2.2, V3 og megasquirt-n-spark (dette ses også i diagrammet som findes længere nede på siden)
Mit V3 board skal i første omgang baseres på MC68HC908GP32 chippen og MSnS koden.
Senere kan det være at jeg opgraderer til MS-
II chippen og MS-II koden.

Jeg laver selv pcb data, og sender det til en professionel print fabrikatør, så det få en optimal pålidelighed.

13/12-2005
Pcb data blev sendt til en svensk print fabrikatør, Cogra, og her er hvad jeg fik tilbage:

Megasquirt V3 - top

Megasquirt V3 - bund

Megasquirt V3 - logo

Jeg kan HELT sikkert anbefale Cogra i Sverige. De er hurtige, kvaliteten er i top og deres priser er fine.
Jeg gav 800 SEK for mit pcb og det er med gennempletteringer, silketryk og el-test (48V-200mA).


15/12-2005
I dag har jeg fået monteret nogle få komponenter.
Jeg har endvidere skrabet loddemasken af på kølepladearealerne. Dette var en fejl fra min side, da jeg ikke havde specificeret overfor Cogra, at disse skulle være uden loddemaske. Men så må man jo bare i gang med at skrabe det af...

Printet monteret med nogle komponenter

Man kan se hvordan jeg har skrabet loddemaske af

 

17/12-2005
It's alive.... ALIVE....!!!!!!!!!!!!
I dag har jeg fået monteret resten af komponenterne og brændt en MC68HC908GP32 microcontroller med MSnS kode.
Jeg har brugt "extra024s13" koden, og brændt "msns-extra.s19" filen ned i microcontrolleren.

Da jeg tilsluttede 12V til printet startede det op som det skulle og har fungeret lige siden.
Alle funktionerne fungerer:

- MAT : OK
- CLT : OK
- TPS : OK
- O2 : OK
- Tach-in : OK
- INJ1 : OK
- INJ2 : OK
- Fidle : OK
- IGN : OK
 

12V tilsluttet

It's ALIVE

Bench test

Bench test med tændingsmodul tilsluttet

I morgen (18/12-2005) skal der rodes list med montering og ledningsføring!

18/12-2005
I dag har jeg ikke fået rodet så meget med selve Megasquirt V3 printet, da jeg er kommet til den konklusion at jeg vil bygge styringen ind i en tilsvarende Bosch LE-Jetronic kasse, som V2.2 printet sidder i lige nu.
Herved kan jeg skifte over meget hurtigt hvis uheldet skulle være ude (men det håber jeg da ikke).
Jeg fandt en LE-Jetronic kasse hos en af mine kammerater.

Jeg har endvidere modificeret min strømfordeler, da denne skal være "låst". Dette skal gøres således at strømfordeleren ikke gør andet end at fordele højspændingen til tændrørne, og ikke pille ved avanceringen. Dette skal styres at megasquirt.

Strømfordeleren jeg bruger er en Bosch 0 237 024 013 med Hall element taget fra en Volvo 240 med B230A motor.
Tændingsmodulet jeg vil bruge er et Bosch 0 227 100 139. Det smarte ved dette modul er, at det har indbygget dwell kontrol. Dette er også hentet fra en Volvo 240 med B230A motor.

Jeg har lavet følgende ændringer på strømfordeleren:

- Fjernet vakuum avanceringen
- Fjernet centrifugal avanceringen (vægtene)
- Låst hall elementet (dette blev styret af vakuum avanceringen)
- Boret 2 nye styrehuller til fordelerakslen. Dette var nødvendigt da der ikke er nogen vægte til at fiksere fordelerakslen. Det kan godt være at dette ikke er nødvendigt, men jeg synes nu at der var for meget slør (spil) i de andre ovale huller.
Derfor borede jeg 2 nye huller hvor fordelerakslen nu er fikseret.
 

De nye huller

Hall element låst

Hall element låst

Strømfordeler låst

Strømfordeler låst

Strømfordeler låst


29/12-2005
Da jeg var ved at implementere MSV3 styringen, kom jeg på at jeg havde glemt en knock sensor / knock input (dumt).
Dette er selvfølgelig ikke implementeret på printet (også for dumt), men så var der jo ikke andet at gøre end at finde en knock sensor og lave et lille print (MSnS-extra knock circuit). Jeg er ved at tegne diagrammet ind, men er ikke lige blevet færdigt med det. Men det kommer snart.

Her er et hjemmelavet datablad over sensoren: Bosch 0 261 231 007 knock sensor

Idéen med at bruge en knock sensor tiltaler mig meget, da det er rart at have feedback. Det er det samme med lambda sensoren. Det er bare feedback fra benzin/luft blandingen, og ikke feedback med info ang. tændingsbanken pga. fo meget avancering.
Ved at bruge en knock sensor kan jeg avancere tændingen lige nøjagtigt så meget at der ikke opstår tændingsbanker. Dette medfører max. power.

En anden ting jeg var nødt til at gøre, var at lave et større off-set på hall-element. Dette var jeg nødt til, da hall-elementet kunne stå mellem 2 huller.

Hall-element før modificering

Hall-element efter modificering

Bosch 0 261 231 007 knock sensor

3 polet stik

Knock sensor print

MSV3 print uden knock sensor print

MSV3 print med knock sensor print


18/02-2006
Jeg har desværre ikke fået tændingsstyringen til at køre endnu, men det kommer snart... lige så snart Olvoen er synet og det bliver lidt varmere i vejret.