V.3.0 -
Custom modified by Volvo300
05/11-2005
I dag startede jeg på at
lave mit eget V3.0 board.
Jeg hentede alle diagrammerne fra nettet og gik så i gang med at tegne det ind
og lave mine egne modifikationer.
Derfor er mit V3.0 board ikke det samme som det der omtales på
www.msefi.com, men det indeholder følgende
features:
- Fuel - 12x12 (MSnS-koden)
- Ignition - 12x12 (MSnS-koden)
- Fidle - Kontrol af en Bosch IAC (tomgangsregulator) - 0 280 140 524
- MS-II
kompatibel
Man kan sige, at mit print er en blanding mellem V2.2, V3 og megasquirt-n-spark
(dette ses også i diagrammet som findes længere nede på siden)
Mit V3 board skal i første omgang baseres på MC68HC908GP32 chippen og MSnS
koden.
Senere kan det være at jeg opgraderer til MS-II
chippen og MS-II
koden.
Jeg laver selv pcb data, og sender det til en professionel print fabrikatør, så
det få en optimal pålidelighed.
13/12-2005
Pcb data blev sendt til en
svensk print fabrikatør, Cogra,
og her er hvad jeg fik tilbage:
|
|
Megasquirt V3 - top
|
|
|
Megasquirt V3 - bund
|
|
|
Megasquirt V3 - logo
|
|
|
Jeg kan HELT sikkert anbefale Cogra i
Sverige. De er hurtige, kvaliteten er i top og deres priser er fine.
Jeg gav 800 SEK for mit pcb og det er med gennempletteringer, silketryk og
el-test (48V-200mA).
15/12-2005
I dag har jeg fået monteret nogle få
komponenter.
Jeg har endvidere skrabet loddemasken af på kølepladearealerne. Dette var en
fejl fra min side, da jeg ikke havde specificeret overfor Cogra, at disse skulle
være uden loddemaske. Men så må man jo bare i gang med at skrabe det af...
|
|
Printet monteret med nogle komponenter
Man kan se hvordan jeg har skrabet loddemaske af
|
|
|
17/12-2005
It's alive.... ALIVE....!!!!!!!!!!!!
I dag har jeg fået monteret resten af komponenterne og brændt en MC68HC908GP32
microcontroller med MSnS kode.
Jeg har brugt "extra024s13" koden, og brændt "msns-extra.s19" filen ned i
microcontrolleren.
Da jeg tilsluttede 12V til printet startede det op som det skulle og har
fungeret lige siden.
Alle funktionerne fungerer:
- MAT : OK
- CLT : OK
- TPS : OK
- O2 : OK
- Tach-in : OK
- INJ1 : OK
- INJ2 : OK
- Fidle : OK
- IGN : OK
|
|
12V tilsluttet
|
|
|
It's ALIVE
|
|
|
Bench test
|
|
|
Bench test med tændingsmodul tilsluttet
|
|
|
I morgen (18/12-2005) skal der rodes
list med montering og ledningsføring!
18/12-2005
I dag har jeg ikke fået rodet så
meget med selve Megasquirt V3 printet, da jeg er kommet til den konklusion at
jeg vil bygge styringen ind i en tilsvarende Bosch LE-Jetronic kasse, som V2.2
printet sidder i lige nu.
Herved kan jeg skifte over meget hurtigt hvis uheldet skulle være ude (men det
håber jeg da ikke).
Jeg fandt en LE-Jetronic kasse hos en af mine kammerater.
Jeg har endvidere modificeret min strømfordeler, da denne skal være "låst".
Dette skal gøres således at strømfordeleren ikke gør andet end at fordele
højspændingen til tændrørne, og ikke pille ved avanceringen. Dette skal styres
at megasquirt.
Strømfordeleren jeg bruger er en Bosch 0 237 024 013 med Hall element taget fra
en Volvo 240 med B230A motor.
Tændingsmodulet jeg vil bruge er et Bosch 0 227 100 139. Det smarte ved dette
modul er, at det har indbygget dwell kontrol. Dette er også hentet fra en Volvo
240 med B230A motor.
Jeg har lavet følgende ændringer på strømfordeleren:
- Fjernet vakuum avanceringen
- Fjernet centrifugal avanceringen (vægtene)
- Låst hall elementet (dette blev styret af vakuum avanceringen)
- Boret 2 nye styrehuller til fordelerakslen. Dette var nødvendigt da der ikke
er nogen vægte til at fiksere fordelerakslen. Det kan godt være at dette ikke er
nødvendigt, men jeg synes nu at der var for meget slør (spil) i de andre ovale
huller.
Derfor borede jeg 2 nye huller hvor fordelerakslen nu er fikseret.
|
|
De nye huller
|
|
|
Hall element låst
|
|
|
Hall element låst
|
|
|
Strømfordeler låst
|
|
|
Strømfordeler låst
|
|
|
|
Strømfordeler låst
|
|
|
29/12-2005
Da jeg var ved at implementere MSV3
styringen, kom jeg på at jeg havde glemt en knock sensor / knock input (dumt).
Dette er selvfølgelig ikke implementeret på printet (også for dumt), men så var
der jo ikke andet at gøre end at finde en knock sensor og lave et lille print (MSnS-extra
knock circuit). Jeg er ved at tegne diagrammet ind, men er ikke lige blevet
færdigt med det. Men det kommer snart.
Her er et hjemmelavet datablad over sensoren:
Bosch 0 261 231 007 knock sensor
Idéen med at bruge en knock sensor tiltaler mig meget, da det er rart at have
feedback. Det er det samme med lambda sensoren. Det er bare feedback fra
benzin/luft blandingen, og ikke feedback med info ang. tændingsbanken pga. fo
meget avancering.
Ved at bruge en knock sensor kan jeg avancere tændingen lige nøjagtigt så meget
at der ikke opstår tændingsbanker. Dette medfører max. power.
En anden ting jeg var nødt til at gøre, var at lave et større off-set på
hall-element. Dette var jeg nødt til, da hall-elementet kunne stå mellem 2
huller.
|
|
Hall-element før modificering
|
|
|
Hall-element efter modificering
|
|
|
Bosch 0 261 231 007 knock sensor
|
|
|
3 polet stik
|
|
|
Knock sensor print
|
|
|
|
MSV3 print uden knock sensor print
|
|
|
MSV3 print med knock sensor print
|
|
|
18/02-2006
Jeg har desværre ikke fået
tændingsstyringen til at køre endnu, men det kommer snart... lige så snart
Olvoen er synet og det bliver lidt varmere i vejret.
|