Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 


Havarier

15/10-2005
I dag skulle jeg op til en kammerat og jeg skulle tidligt afsted.
Jeg gav Olvo´en noget gas og jeg var ikke nået særligt langt da det stod klart at der var et eller andet galt.

Der kom en sær lyd ude fra motorrummet og varmen forsvandt.

Temperaturmåleren gik op i det røde felt og jeg fandt straks en buslomme og fik standset motoren.
 

Ud og se hvad der kunne være galt.

Det viste sig at være krumtaphjulet der var raslet løs. Jeg havde ikke spændt det godt nok.
Dette resulterede i, at hjulet var løst og kileremmene ikke blev trukket med rundt.

Nå, men frem med værktøjet (som jeg heldigvis havde bagi) og i gang med at skille ad så jeg kunne få det samlet ordentligt igen.

Da jeg havde skilt det meste ad, gik det op for mig at styrenoten på krumtap tandhjulet var væk..... Hmm, underligt tænkte jeg og mærkede efter endnu en gang..... Væk var det, og herved kunne jeg ikke præcist sætte det tilbage på krumtappen (uden at vide hvor 0 grader var).
Det har vist sig, at styrenoten er blevet "høvlet af" (se billede nedenunder).

Jeg havde heldigvis 2 B200E motorer til at stå, og den ene blev udset til at levere et nyt intakt krumtap tandhjul (med styrenot).

Venter på autohjælp (Øv øv)..

Til højre: Defekt tandhjul uden styrenot

Til venstre: Intakt tandhjul med styrenot