Havarier
15/10-2005
I dag skulle jeg op til en
kammerat og jeg skulle tidligt afsted.
Jeg gav Olvo´en noget gas og jeg var ikke nået særligt langt da det stod klart
at der var et eller andet galt.
Der kom en sær lyd ude fra motorrummet og varmen forsvandt.
Temperaturmåleren gik op i det røde felt og jeg fandt straks en buslomme og fik
standset motoren.
Ud og se hvad der kunne være galt.
Det viste sig at være krumtaphjulet der var raslet løs. Jeg havde ikke spændt
det godt nok.
Dette resulterede i, at hjulet var løst og kileremmene ikke blev trukket med
rundt.
Nå, men frem med værktøjet (som jeg heldigvis havde bagi) og i gang med at
skille ad så jeg kunne få det samlet ordentligt igen.
Da jeg havde skilt det meste ad, gik det op for mig at styrenoten på krumtap
tandhjulet var væk..... Hmm, underligt tænkte jeg og mærkede efter endnu en
gang..... Væk var det, og herved kunne jeg ikke præcist sætte det tilbage på
krumtappen (uden at vide hvor 0 grader var).
Det har vist sig, at styrenoten er blevet "høvlet af" (se billede nedenunder).
Jeg havde heldigvis 2 B200E
motorer til at stå, og den ene blev udset til at levere et nyt intakt krumtap
tandhjul (med styrenot).
|
|
Venter på autohjælp (Øv øv)..
|
|
|
Til højre: Defekt tandhjul uden styrenot
Til venstre: Intakt tandhjul med styrenot
|
|
|
|