Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 


Opdatering Aug.08:
Det viser sig at SKAT ikke længere vil lave en "vurdering" af et køretøj, så nu skal man bare møde op og betale!
Det smarte er, at man kan ordne det hele ét sted,  altså afgift og nummerplader!

Import af bil

Hvordan importerer man en bil? Her er historien om hvordan jeg gjorde det!

Da jeg havde kontaktet tyskeren der ville sælge GLT´eren, blev vi enige om, at det var nemmest hvis han kørte bilen op til grænsen.
For det første slap jeg for at skulle til at låne prøveplader i Tyskland (som faktisk er ret dyrt, når man er dansker) og for det andet blev det meget billigere. Han fik 1000 EUR for bilen og 75 EUR for turen. Så var alle var glade.
Men hvad gør man når man står med sin importbil?

Step 1. Fra grænsen og hjem!
- Jeg fik tyskeren til at køre med mig op til det danske grænsepoliti i Padborg, og her fik jeg, ved at fremvise bilens originale papire, udleveret et sæt prøveplader i form af to klistermærker (det koster 100.-)
- På med klistermærkerne og hjem til Århus.

Step 2. Importafgift!
Da jeg ikke kunne finde nogen pjece om hvordan man gjorde, måtte jeg spørge flere steder!
Da jeg havde fået bilen hjem, skulle den jo vurderes. Dette sker i første omgang ved at man udfylder et stykke papir fra Told&Skat som hedder "Vurdering af importbil".
Dette papir udfyldes og sendes ind til Told&Skat.
2 uger senere kom brevet retur med en pris : 9000.- , men alt i alt 11530.-

Step 3. Syn og Toldsyn!
Jeg troede at man først skulle betale afgiften og så syne bilen bagefter, men dette er omvendt.
Når man har en importbil og skal have denne synet, fortæller men bookingdamen ved SBI, at det er en importbil, og derved bliver der reserveret til til et standard syn og et såkaldt "Toldsyn". Dette er istedet for at man skal have bilen med ned til Told&Skat. Så afgør synsmanden om bilen er af original stand og har det udstyr den skal have. Han krydser af på en liste, og denne får man så med. Denne skal medbringes når afgiften skal betales. Så på med nogle prøveplader og til syn med bilen.
Når bilen er synet, og toldsynet, kan man tage ned på Told&Skat og betale afgiftsbeløbet.

Step 4. Hent plader på motorkontoret og kør ud i det blå med din nye bil :-)
Når afgiften er betalt, får man en lille kvittering med fra Told&Skat, og denne, samt synsrapport og toldsynsrapport skal medbrines når der skal hentes plader på motorkontoret.

Det var sådan det forløb for mit vedkommende....... lige bortset fra at bilen ikke gik igennem syn første gang.
Den bremsede 22% skævt på forhjulene (max. 20%), men det var hurtigt ordnet med et sæt nye bremseskiver og klodser.
Et lille hul i det højre panel (zone C) fandt de også, men dette blev også hurtigt lavet. Det var det eneste de fandt, og bilen er altså fra 1987 (17 år gammel). Ikke ringe.