Skift af støddæmpere
03/01-2006
Nu skulle det være.
Jeg har længe gået og tænkt over om jeg skulle skifte støddæmpere og fjedre
(foran).
Da jeg flere gange (med meget læs bagi) har hørt at støddæmperne bagi har banket
imod, og den er meget blød foran har jeg besluttet mig for at skifte undervognen
på Olvo´en (undtagen bladfjedrene).
Projektet går ud på at skifte følgende:
- Støddæmpere bag
- Støddæmpere for
- Fjedre for
- Styrekugler for
- Bærekugler for
05/01-2006
Nu har jeg erhvervet mig
følgende:
- 2 stk. KYB Premium 443050 olie støddæmpere til bagi
- 2 stk. Monroe GAS-MATIC MG960 støddæmpere til foran
Hele mollevitten kostede mig 1200 kr. hos én på
www.dba.dk
Her er KYB støddæmperne:
|
|
KYB 443050
|
|
|
Skift af støddæmper bagi
07/01-2006
Jeg tager skiftningen lidt
i etapper, da jeg skal have sporet bilen når jeg skifter alle delene foran.
Derfor starter jeg med at skifte støddæmperne bagi.
Jeg har fået meget hjælp fra en svensker der har været så venlig at ligge sine
erfaringer ud på nettet (hjemmesiden).
Ved at kigge på hans side fik jeg mere indblik i hvordan det skal gøres, og
herved gik det nemmere.
|
|
De nye
|
|
|
Af med bagsædet for at kunne komme til den øverste møtrik
|
|
|
Den øverste fæstning
|
|
|
Selvfølgelig finder man penge (løn)
|
|
|
Den gamle støddæmmper
|
|
|
|
Afmontering - brutalt med rørtang
|
|
|
Den gamle og den nye
|
|
|
Den nye monteret
|
|
|
Den nye monteret
|
|
|
De gamle støddæmpere
|
|
|
|
De skulle vist skiftes
|
|
|
Skift af støddæmper foran
02/04-2006
Så oprandt tiden hvor jeg
havde tid til at skifte delene foran.
Jeg har købt følgende:
|
|
Ny fjederskål
|
|
|
Fjederskål med topleje
|
|
|
Ny konsol
|
|
|
Ny støddæmpermanchet
|
|
|
Ny stabilisatorarm
|
|
|
|
Ny fjeder
|
|
|
- 2 stk. originale Volvo fjedre
- 2 stk. originale Volvo fjedreskåle
- 2 stk. originale Volvo toplejer
- 2 stk. originale Volvo støddæmpermanchetter
- 2 stk. styrekugler
- 2 stk. bærekugler
Grunden til at jeg har købt disse dele er, at de gamle dele var uhyggeligt
slidte (se billeder).
Herunder kan hele forløbet ses i billeder
|
|
Bilen klodset op
|
|
|
Her løsnes topbolten
|
|
|
Her løsnes styrekuglen
|
|
|
Styrekuglen løsnet
|
|
|
Stabilisatorarmen tages af
|
|
|
|
Fjederbenet fjernet
|
|
|
Fjederbenet i skruestik
|
|
|
Denne møtrik er MEGET svær at få af - Klemmelus kan forekomme
|
|
|
Sådan får man en støddæmper ud hvis man ikke har specialværktøj
|
|
|
Den gamle bærekugle
|
|
|
|
Den nye bærekugle
|
|
|
Den nyestøddæmper isat
|
|
|
Den gamle fjeder sammenpresset
|
|
|
Den gamle fjeder sammenpresset
|
|
|
Ny fjederskål og manchet
|
|
|
|
Nyt topleje med fedt
|
|
|
Her er de nye dele sat på fjederbenet
|
|
|
Her er de nye dele sat på fjederbenet
|
|
|
Her er de nye dele sat på fjederbenet
|
|
|
På med det samlede fjederben
|
|
|
|
Det hele løsnes med en gasbrænder (højre side vist)
|
|
|
Af med den gamle styrekugle
|
|
|
På med den nye styrekugle
|
|
|
På med den nye stabilisatorarm
|
|
|
Samlet :-)
|
|
|
|