Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 

 

B23E renovering

Opdateret d. 03/08-2009

På denne side kan der ses hvordan jeg renoverer en gammel B23E fra 1983.

Planen med denne motor er, at den skal erstatte den nuværende B230! Ikke fordi B230'eren er ved at gå i stykker, men fordi B23 motoren er bedre at bygge videre på hvis jeg senere hen vil have flere heste i tulipan-traktoren!

Den overordnede plan er at finde en B23E, en 405 top og få sat spjældhuse på den!

Efter lidt søgen fandt jeg en B23E ved Vojens Autoophug. Den havde kørt 490.000km, så jeg var lidt spændt på at se hvordan den så ud....

Efter jeg fik skildt motoren ad, fik jeg målt krumtappen. Den var stort set ikke slidt, og den var inden for de angivende tolerancer i Volvo værkstedsmanualen. Desværre havde stemplerne i cylinder 2 og 3 det ikke så godt, så blokken skulle bores!

Da det stod klart at blokken skulle bores, gik jagten ind på et sæt B23E stempler i overstørrelse..... ikke så nemt som man først skulle tro. KGtrimning havde ikke nogen, ingen cylinderfirmaer havde nogen, så jeg var lidt strandet da jeg ikke kunne vide hvilken størrelse stempler jeg kunne få fat i. Herved kunne blokken ikke bores!

Mere følger - 22/7-2007 kl. 01.42!

Da blokken var blevet gjort ren kunne den sendes til cylinderservice.
Her skulle den bores til overstørrelse, enten 96,30mm el. 96,60mm, alt efter hvilke stempler jeg fik fat i.

Efter nogen tids søgen fik jeg, igennem nogle bekendte fra rally verdnen (John), fat på et sæt originale Volvo B23E stempler i 2. overstørrelse (96,60mm).

Da disse var indkøbt kunne blokken bores. Den blev rengjort, boret og honet ved Filtenborg Cylinderservice i Vejle.
Efter dette kunne den gøres ekstra ren og males.
Blokken blev malet med noget specielt VHT maling (rød) der efter sigende kan modstå varme og kemikalier. Vi får at se!
Efter en tur med spraydåsen skulle malingen "hærdes". Da jeg ikke lige havde en ovn jeg ikke brugte så blev blokken taget med på arbejde. Her har jeg adgang til en ovn til at tørre komponenter i, og denne kunne fint "gabe" over blokken!

Da dette var gjort, kunne jeg gå i gang med at rengøre alle de andre dele der skal monteres, såsom krumtaphjul, vandpumpehjul, udstødningsmanifold osv.!
Alle delene blev sandblæst og malet med VHT maling (sort).
Herefter blev disse også "bagt" i ovnen på arbejdet.

Da dette var gjort, kunne jeg så småt begynde at samle motoren.

Det er det jeg har nået indtil nu (28/9-07)

Opdatering (29-11-2007)!
Der er sket en smule på de 2 måneder der er gået, men jeg har ikke helt haft den tid til motoren som jeg havde håbet på!
Jeg har fået lavet følgende:

- Afprøvet de elektriske indsprøjtningsdyser i K-jet hullerne i topstykket (et gammelt 398 topstykke)


- Monteret oliepumpe og bundkar.
- Monteret vandpumpe og vandpumperør
- Monteret VDO olietryksgiver (5 bar)...... Købt i USA for godt en tredjedel af hvad jeg skulle give herhjemme!
- Slebet ventiler til i topstykket
- Samlet topstykket


K-Knasten kommer fra mit R-sport kit og har aldrig været monteret!

Det er så langt jeg er nået til dato (28-11-2007).

Jeg regner med at motoren kommer i Olvoen inden jul!!!
Faktisk så skal motoren slutsamles i den kommende weekend, og sættes i Olvoen i weekenden (7-9 dec.)

Slutsamling og installering af motoren.



Så kom den i og den kører rigtigt godt (9/12-2007)

Opdatering (18/1-2008).
I dag opdagede jeg at der var olie under bilen. Efter lidt research fandt jeg ud af, at den bagerste pakdåse mellem krumtap og svinghjul var i stykker :-(
Ydermere var min megasquirt boks af mystiske grunde gået i stykker.
Alt i alt blev det besluttet at den gamle men oprindelige B200E skulle lægges i igen. Konen skulle nemlig til at bruge bilen som hverdagsbil og hun havde ikke muligheden for at tune og gøre ved!
Den gamle men pålidelige B200E motor blev lagt i og min fine og dyre B23E med 405 top står nu og venter på at blive skildt ad og repareret. Muligvis kommer den i R-sporten en gang (med Solex 45 ADDHE karburatorer).... Hvem ved!