B23E renovering
Opdateret d. 03/08-2009
På denne side kan der ses hvordan
jeg renoverer en gammel B23E fra 1983.
Planen med denne motor er, at den skal erstatte den nuværende B230! Ikke fordi
B230'eren er ved at gå i stykker, men fordi B23 motoren er bedre at bygge videre
på hvis jeg senere hen vil have flere heste i tulipan-traktoren!
Den overordnede plan er at finde en B23E, en 405 top og få sat spjældhuse på
den!
Efter lidt søgen fandt jeg en B23E ved Vojens Autoophug. Den havde kørt
490.000km, så jeg var lidt spændt på at se hvordan den så ud....
Efter jeg fik skildt motoren ad, fik jeg målt krumtappen. Den var stort set ikke
slidt, og den var inden for de angivende tolerancer i Volvo værkstedsmanualen.
Desværre havde stemplerne i cylinder 2 og 3 det ikke så godt, så blokken skulle
bores!
Da det stod klart at blokken skulle bores, gik jagten ind på et sæt B23E
stempler i overstørrelse..... ikke så nemt som man først skulle tro. KGtrimning
havde ikke nogen, ingen cylinderfirmaer havde nogen, så jeg var lidt strandet da
jeg ikke kunne vide hvilken størrelse stempler jeg kunne få fat i. Herved kunne
blokken ikke bores!
Mere følger - 22/7-2007 kl. 01.42!
Da blokken var blevet gjort ren kunne den sendes til cylinderservice.
Her skulle den bores til overstørrelse, enten 96,30mm el. 96,60mm, alt efter
hvilke stempler jeg fik fat i.
Efter nogen tids søgen fik jeg, igennem nogle bekendte fra rally verdnen (John),
fat på et sæt originale Volvo B23E stempler i 2. overstørrelse (96,60mm).
Da disse var indkøbt kunne blokken bores. Den blev rengjort, boret og honet ved
Filtenborg Cylinderservice i Vejle.
Efter dette kunne den gøres ekstra ren og males.
Blokken blev malet med noget specielt VHT maling (rød) der efter sigende kan
modstå varme og kemikalier. Vi får at se!
Efter en tur med spraydåsen skulle malingen "hærdes". Da jeg ikke lige havde en
ovn jeg ikke brugte så blev blokken taget med på arbejde. Her har jeg adgang til
en ovn til at tørre komponenter i, og denne kunne fint "gabe" over blokken!
Da dette var gjort, kunne jeg gå i
gang med at rengøre alle de andre dele der skal monteres, såsom krumtaphjul,
vandpumpehjul, udstødningsmanifold osv.!
Alle delene blev sandblæst og malet med VHT maling (sort).
Herefter blev disse også "bagt" i ovnen på arbejdet.
Da dette var gjort, kunne jeg så småt
begynde at samle motoren.
Det er det jeg har nået indtil nu
(28/9-07)
Opdatering (29-11-2007)!
Der er sket en smule på de 2 måneder der er gået, men jeg har ikke helt haft den
tid til motoren som jeg havde håbet på!
Jeg har fået lavet følgende:
- Afprøvet de elektriske indsprøjtningsdyser i K-jet hullerne i topstykket (et
gammelt 398 topstykke)
- Monteret oliepumpe og bundkar.
- Monteret vandpumpe og vandpumperør
- Monteret VDO olietryksgiver (5 bar)...... Købt i USA for godt en tredjedel af
hvad jeg skulle give herhjemme!
- Slebet ventiler til i topstykket
- Samlet topstykket
K-Knasten kommer fra mit
R-sport kit og har aldrig været monteret!
Det er så langt jeg er nået til dato (28-11-2007).
Jeg regner med at motoren kommer i Olvoen inden jul!!!
Faktisk så skal motoren slutsamles i den kommende weekend, og sættes i Olvoen i
weekenden (7-9 dec.)
Slutsamling og installering af motoren.
Så kom den i og den kører rigtigt godt (9/12-2007)
Opdatering (18/1-2008).
I dag opdagede jeg at der var olie under bilen. Efter lidt research fandt jeg ud
af, at den bagerste pakdåse mellem krumtap og svinghjul var i stykker :-(
Ydermere var min megasquirt boks af mystiske grunde gået i stykker.
Alt i alt blev det besluttet at den gamle men oprindelige B200E skulle lægges i
igen. Konen skulle nemlig til at bruge bilen som hverdagsbil og hun havde ikke
muligheden for at tune og gøre ved!
Den gamle men pålidelige B200E motor blev lagt i og min fine og dyre B23E med
405 top står nu og venter på at blive skildt ad og repareret. Muligvis kommer
den i R-sporten en gang (med Solex 45 ADDHE karburatorer).... Hvem ved!
|