Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 

 

Volvo 343 R-sport No. 5

Lige før julen 2007 blev jeg kontaktet af en person fra Holland der ville sælge mig en original Volvo 343 R-sport.
Han fortalte at det var nummer 5 ud af 100, og jeg var selvfølgelig MEGET interesseret!!

Jeg talte med ham over telefon og vi blev enige om, at jeg tog ned til ham i Holland for at se bilen.

Her er nogle billeder af turen d. 27/12-2007.

 

Som det fremgår af billederne, så er der nogen der har malet på bilen.

Det viser sig, at der er en schweisisk dame der har haft bilen og hun har ladet børn tegne på den!!!!!!!
Hvordan kan man dog gøre det???

Nå, men turen derned var fin og bilen viste sig at være i mekanisk god stand men i optisk dårlig stand!!
Vi aftalte en færdig handelspris og et afhentningstidspunkt (19/1-2008) og så kørte vi hjem mod DK igen!

Da vi kom til d. 18/1-2008 var ellers klar til at køre mod Holland og hente en fin lille Volvo!
Men en ½ time før vi skulle køre ringede telefonen og ejeren af Volvoen havde dårligt nyt!
Han ville flytte bilen hen foran sit hus, men den ville ikke starte! Han fik sin kone til at trække ham i gang, og så lød der et BRAG!
Det viste sig at han havde fyldt mellempotten op med benzindampe og så blev de antændt da han fik bilen startet.
Det hele skyldtes dårlige platiner!

Vi blev enige med ham om at vi IKKE ville hente bilen før han havde fået skiftet mellempotten og platinerne!
Det blev aftalt at vi så skulle afhente bilen den følgende weekend (26/1-2008).

Vi tog afsted fredag d. 25/1-2008, MEGET forventningsfulde, og alt så ud til at være i den skønneste orden!
Vi overnattede i Hengelo og kørte til Leiden, hvor Volvoen stod, om lørdagen (26/1).

Her er nogle billeder.

Da vi havde hentet plader, samlet plader sat dem på og lavet en klargøring (lygter, kølervæske, bremsevæske, sprinkler osv.) var vi ellers klar til at trille mod Danmark.

Det viste sig MEGET hurtigt at der var et eller andet galt med R-sporten!
Den hostede, hakkede og var MEGET modvillig i at køre med jævn hastighed! Fuld gas var OK, men straks man kørte med delvis gas så var den HELT gal!
Vi nåede 30-40km fra Leiden da jeg, som kørte R-sporten, besluttede at vi skulle holde ind og finde ud af hvad der var galt!
Efter en hurtig udskiftning af tændrør, rotor og dæksel kørte vi videre!
Der var stadigvæk noget galt, og 15km senere holdte vi igen på en rasteplads.
Her var det frem med tændingspistolen, men det var som om at tændingsmærket ikke var nogen steder!
Efter lidt søgen fandt jeg ud af, at den tændte 35-40 grader før TDC i tomgang!!!!!!!
Efter lidt afmontering af diverse dele, blandt andet luftfilterkassen, kunne vi komme til at dreje på fordeleren!
Her er lige et billede af hvad vi fandt i luftfilterkassen.

 

Det viste sig, at dem der havde serviceret Volvoen med tændingsdele IKKE havde stillet den statiske tænding, så fordeleren var irret fast! Et par slag med noget træ og en hammer gjorde tricket!
Med tændingen tilbage til ca. 10 grader før TDC var alt OK, men fordeleren kunne nu ikke låses! Bolthullet hvor låsebolten skulle sidde i var ikke til at komme til da fordeleren var drejet for meget!!!! Vi kunne KUN få den til at stå ca. 20 grader før TDC, men dette var nu også OK!!!
Her er et par billeder af vores tændingskriser!!

Nu kunne vi komme afsted igen, og det var da også tiltrængt! Vi havde kørt omkring 130km på 4 timer.

Med en Volvo der kørte acceptabelt kunne vi nu komme afsted og få spist nogle kilometer.
Her er vi kommet nord for Hamburg (bemærk hvor Volvoen holder)

Nu var kursen sat mod den danske grænse og grænsepolitiet. Vi skulle op forbi for at få prøveplader til Volvoen.
 

Her monterer jeg prøveplader kl. 01.00 om natten ved grænsepolitiet i Padborg.

Nu var det bare om at komme hjemad!
Kl. 03.00 trillede R-sporten i garage med 2 MEGET trætte mennesker.
 

Det var ikke uden kamp at få R-sporten hjem, men den kom hjem til DK og nu er der en masse der skal laves.


Nu, efter at Volvoen er kommet hjem, så går det op for én hvor mange ting der skal laves:

- Tændingen skal laves (står ikke korrekt)
- Udstødningen skal laves (bagpotten skal udskiftes)
- Gennemgang for rust i de bærende dele
- Gennemgang af undervogn
- Indstilling / kontrol af CO


Det gik hurtigt op for os da vi kørte hjem at den jo ikke stod rigtigt i tændingen.
Da vi fik taget tandremskåben af kunne vi se hvad problemet var! Dem der havde skiftet tandremmen sidst havde forsat mellemakslen så strømfordeleren ikke kunne justeres ordentligt!

Da dette kom i orden kunne tændingen indstilles til 9 grader før top! Ydermere stillede vi platinerne så de står  på omkring 62 grader.
Alt i alt blev dette problem blev løst forholdsvis nemt.

Et andet problem vi oplevede da vi kørte hjem fra Holland var, at udstødningen var utæt i samlingen hvor mellem-potten og bagpotten blev samlet!
Bagpotten blev erstattet af en ny.

Ved en gennemgang af bilen blev vi MEGET positivt overrasket.
Der er praktisk talt intet rust i bilen. Flere steder er der stadigvæk den originale pulverlak på, så den er stadigvæk i SUPER god stand rent plademæssigt.

Ved gennemgangen af undervognen stod det klart at fjedre og støddæmpere er OK, men skal udskiftes på et tidspunkt.
De ting der skulle udskiftes var:

- Gummiet (øverst og nederst) til stabilisatorboltene
- Fjederben toppene (se billederne)

Stabilisatorboltenes gummi udskiftes.
Det øverste gummi var nemt nok at få udskiftet, men det nederste gummi, det der er placeret i bærearmen, var et sandt helvede at montere. Jeg opgav og fik et værksted til at stå for udskiftningen da jeg var gået kold.
Som det ses på billederne så er selv den originale lak på bærearmene stadig intakt, så bilen er i god stand.

Fjederben toppene udskiftes.
De blev udskiftet med nogle brugte nogen da de, som mange andre Volvo 300 dele, ikke kan fås ved Volvo mere.
Som det kan ses på billederne så var de originale toppe gået fuldstændige i stykker. De havde sluppet i gummiet og blevet trykket.

Tårnet bliver malet med tectyl

Defekt

Den til venstre er defekt

Den til venstre er defekt

Den til venstre er defekt

For at kunne indstille CO'en, skal de små bolte i udstødningsmanifolden tages ud. CO'en skal nemlig indstilles individuelt for hver cylinder. Da disse små bolte ikke havde været afmonteret i mange år var eneste mulighed at udskifte manifolden med den fra R-sport kittet (billede).
Da den originale manifold skulle afmonteres, knækkede flere af de pinbolte der holdte manifolden.
Dette resulterede i, at topstykket skulle afmonteres. Dette var også en god mulighed for at inspicere motoren og se om den var OK i cylindervæggene, stemplerne osv.!
Topstykket blev sendt til cylinderservice og blev vasket og planet. Der blev taget 0,3mm af for at hæve kompressionen en smule.

Herunder kan topstykket ses, og jeg er godt i gang med at slibe ventiler til.
Der var godt nok nogle af ventilerne der trængte til at blive gjort rene og blive slebet til sædet igen, så alt i alt var det en fin ting at vi fik taget topstykket af.

Som tiden skred frem blev det mere og mere fristende at montere de nye Solex ADDHE C40 karburatorer der fulgte med R-sport kittet. Da den alligevel skal indstilles og justeres ved Kurt Mejer i Horsens, så valgte vi at montere det nye sæt. Herved er sandsynligheden for utætheder og for slidte dele minimeret.

Herunder kan udskiftningen af karburatorerne ses.
 

Efter monteringen blev motoren startet.
Jeg justerede karburatorerne efter gehør indtil motoren var varm. Så blev karburatorerne balanceret og tomgangen indstillet.
Her er en lille stump film af hvordan motoren starter.
B19 RS start

Planen med Volvoen lige nu er som følger:

Justeret ved Kurt Mejer
Fredag 20/6-2008 blev dagen hvor vi havde bestilt tid til justering ved Kurt Mejer i Horsens.
Her er billeder og måling af hvordan det gik.


Vi havde taget de oprindelige karburatorer med hvis der skulle bruges nogle dele eller andet!
Efter at have foretaget nogle ture på rullefeltet stod det klart at blandingen på de nye karburatorer var lige lovlig mager i de høje omdrejninger. Vi prøvede at tage hoveddyserne fra de oprindelige karburatorer, men med dem kørte den ALT for fed! Den tabte effekt med disse dyser. Vi tog et nærmere kig på dyserne og de hed det samme, men efter en måling stod det klart at der var nogen der havde boret de gamle dyser op!! For MEGET op!
Vi gjorde dyserne fra det nye sæt en smule større og VUPTI, så kørte den lille B19 motor lige som den skulle!

Efter sidste test på rullefelt og som det kan ses på effektmålingen, endte den op med at have:

- 125,8 Hk (original R-sport: 118 hK)
- 181,4 Nm (original R.sport: 160 Nm)

Den første måling uden nogen justering var på 126 Hk / 174 Nm, men da kørte den alt for magert i blandingen.
Den blev stillet lidt i hoveddyserne, stillet i CO'en, tændingen og balaceringen!

Her er lidt billeder af R-sporten.



Synet og toldsynet
Så kom dagen hvor R-sporten skulle toldsynes og synes.
For at man kan toldsyne en bil skal den vejes ved en godkendt vejebro og vejningen må ikke være mere end 24 timer gammel. Vi brugte en vejebro på Århus havn.
Efter den blev vejet (1080kg incl. væsker og reservehjul) gik turen op til synshallen hvor vi fik den toldsynet og synet.
Dette kostede 800 kr. i alt!
 

Vejning

Op på vejebroen med hele bilen

Ned med forhjulene fra vejebroen

Ude foran synshallen

Synet starter...... NU bliver det spændende ;-)

Bremsetesten var OK - Nu til resten af synet

Indspektion af undervognen - Den er som ny nedenunder

CO test - Den forurener ikke mere end den må!

Synet resulterede i at R-sporten blev toldsynet, synet og godkendt uden bemærkninger!
Da synet var færdigt, kunne vi tage videre til SKAT for at betale afgiften på bilen!


Betalt afgift ved SKAT
Efter at have brugt næsten 3 timer ved SKAT, var resultatet som følger:
- Afgift = XXXX.- (ikke oplyst af webmaster)
- Nummerplader = 1180 kr.


Hygge os med den sommeren over :-)
Nu da der er kommet plader på R-sporten kan vi endelig, efter et ½ års forarbejde, nyde at den må og kan køre!
Efter et par småture stod det dog klart at koblingen ikke holder til meget mere!
Vores første plan var at vente til vinter med at skifte koblingen, meeeeen nu da sommervejret trækker er der noget der tyder på at vi MEGET SNART skifter den!!!
 

Koblingsskift - Juli 2008
Som skrevet ovenfor skulle koblingen skiftes.
Den "fedtede" stort set hele tiden så den skulle erstattes med en ny!!!
Nu var heldet med os i foråret på stumpemarked i Herning..... Her fandt vi en komplet kobling til Volvo 343 DLS/GLS B19A!
Komplet med lamel, trykplade og udrykkerleje. Mærket er NK, men hvis man åbner pakken kan man se at lamellen er en renoveret VALEO, trykpladen er en renoveret SACHS og udrykkerlejet er også et SACHS! Kort sagt er det dele af en ordentlig kvalitet!
 

Nogle af de mange dele der skal afmonteres



Træf ved Kalø
Nu hvor R-sporten er på plader og den har fået ny kobling, så skal den jo også vises frem!
Og man kan næsten ikke vise den bedre frem end ved det store uofficielle træf for veteran- og klassiske biler ved Kalø som afholdes hver tirsdag om sommeren.
Det var sidst i juli, sommeren var varm og der er rigtigt mange biler til træf!

 

Træf ved Ribe - Sommeren 2009
Her er et par billeder fra vores hyggelige tirsdagstræf v. Ribe, August 2009.


Kolding Volvo Klub træf - September 2009
Her er et par billeder fra det hyggelige årlige træf m. Kolding Volvo Klub September 2009.

 

Renovering af undervogn - Vinter 2009-2010
Her er et par billeder af renoveringen af undervognen.

 

Søndagstur til Munkebjerg / Vejlefjord - Forår 2010
Her er et par billeder fra en hyggelig søndagstur til Munkebjerg, foråret 2010.

 


Videoer på youtube:

Volvo 343 R-sport - Part 1

Volvo 343 R-sport - Part 2



Sidst opdateret 03/01-09