Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 

Koblingsskift - juli 2006

Hvorfor?

Ja, som overskriften lyder, så var det tid til at jeg skulle have koblingen skiftet på Olvoen.

Dumt som det end må lyde, så var det en nødvendighed, da det næsten var umuligt at skifte gear når motoren var varm.
Når motoren var varm kunne jeg kun skifte gear hvis bilen trillede lide fremad. Hvis jeg sad et sted var min venstre fod ved at falde at nogle gange, da jeg hele tiden skulle være i gear.

Endnu værre var det når jeg skulle i bakgear. Her sad gearkassen "@£$&€#"/()? SKROOOOONNK" hver evigt eneste gang.
Til sidst var jeg så bange for at jeg ville smadre noget i gearkassen, så når jeg skulle i bakgear så slukkede jeg motoren, skiftede til bakgear og startede den igen.

Jeg spurgte rundt omkring på forskellige forums hvad der kunne være galt, og jeg fik følgende muligheder:

- "Du har vel glemt at smøre strålerne..."

- "Der sidder skidt på strålerne.."

- "Udrykkerarmen er bøjet..."

- "aksellejet (i enden af krumtappen) har sat sig fast..."

Jeg havde da nogle ting jeg kunne kontrollere, men jeg skulle blive MEGET klogere.

Udskiftningen!

Jeg startede om eftermiddagen fredag d. 14/7-2006 med at skille bilen ad, da det er nemmere at tage motoren ud and at skulle til at ligge under bilen for at skrue trækaksler af, tage udstødningssystemet af, skrue gearkasse og bagtøj af og alle de andre småting der sidder SUPER godt fast fordi det aldrig har været skilt ad.
Nå, men planen var at tage motoren ud, se efter de ting jeg havde fået ad vide og se om det kunne være noget af dette der var galt.
Hvis man ser på min B230 renovering, så kan man se at jeg for et år siden, da jeg lagde B230 motoren i, satte en helt ny SACHS kobling i og det skulle der ikke være noget galt med.
Vi monterede dog den originale trykplade, men denne så fin ud, så det var heller ikke der jeg kunne forvente nogle problemer.

 

Så i gang - fredag eftermiddag

Fronthjelmen skal af

I gang med at afmontere diverse dele

Op på bukke - der er koblingshusbolte der skal af, koblingskabel der skal af osv.

Fat i motoren - det er lige før den er ude

Så er den fri af koblingshuset

Udrykkerarmen ser fin lige ud

Motoren helt ude - den gamle trykplade og SACHS koblingspladen

Rengøring af akslen - der skal MOLYKOTE D-321R på strålerne

Prøver koblingspladen på strålerne


MEN MEN MEN, så skete der noget der var nyt..... noget som INGEN havde forudset.
Fejlen lå ikke i nogen af de ovenstående fejlkilder, men et helt andet sted.
På det sidste billede kan man se mig i gang med at rengøre akslen og lige prøve SACHS koblingspladen på strålerne.

Den BINDER på strålerne. Jeg prøvede igen, den bandt stadigvæk. Jeg prøvede at rengøre strålerne på akslen én gang til, men den bandt stadigvæk. Det var som om den var en lille smule konisk i navet.... "MEGET underligt" tænkte jeg og tog den oprindelige koblingsplade (VALEO) og prøvede den på strålerne..... den kørte fint.
Uheldigvis var den originale VALEO koblingsplade for slidt til at jeg ville montere den igen (det var jo også derfor jeg købte den anden SACHS), så jeg måtte pænt vente til mandag så jeg kunne tage op forbi Volvo og købe mig en original koblingsplade.


 

Original koblingsplade fra Volvo

Det er en VALEO med et Volvo mærke på

Her er det sæt jeg valgte at sætte på igen - Volvo (VALEO) koblingsplade, nyt Volvo akselleje og den 1 år gamle SACHS trykplade

Skift af akselleje - Start med at fjerne låseringen og fyld så hele hullet op med fedt

Find en ting der passer i hullet og giv det et dask med en hammer - Gentag det nogle gange og.....

.... vupti, lejet hopper ud

Her er mit universalværktøj

En 1/4" forlænger på en 10mm 1/4" top med køkkenrulle i hullet så fedtet ikke kom ud den vej

Nyt akselleje, Ny koblingsplade og 1 år gammel SACHS trykplade

SACHS koblingpladen - man kan godt se at den til tider har været varm - Ud med den


Efter at jeg fandt fejlen, kunne jeg nu begynde samlingen igen.

 

Akslen med MOLYKOTE D-321R - den der smørrer godt kører godt

Motoren næsten i... igen

Nu er det lige før den er sat fast med koblingshuset

Her er den hæftet med 2 bolte

Nu er det meste samlet, men trykpladen mangler stadigvæk at blive spændt med det rigtige moment

Næsten færdig - Det eneste der mangler er hjelmen plus lidt andre småting

Færdig og klar til at køre igen

 

Da jeg ikke havde noget værktøj til at centrere koblingen med så gjorde jeg det, at jeg centrerede den så godt jeg nu kunne og lod være med at spænde trykpladeboltene så meget.
Herved kunne jeg udnytte at enden af kardanakslen centrerede koblingen og så bagefter tilspænde trykpladeboltene (22Nm).
Dette gjorde jeg gennem inspektionshullet på undersiden af koblingshuset.
Jeg havde en hjælper til at dreje motoren med en topnøgle (billede).
Boltene blev krydsspændt og efterspændt.

Nu virker det kaaaanont godt (Citat: Mig selv).