Koblingsskift - juli 2006
Hvorfor?
Ja, som overskriften lyder, så var
det tid til at jeg skulle have koblingen skiftet på Olvoen.
Dumt som det end må lyde, så var det en nødvendighed, da det næsten var umuligt
at skifte gear når motoren var varm.
Når motoren var varm kunne jeg kun skifte gear hvis bilen trillede lide fremad.
Hvis jeg sad et sted var min venstre fod ved at falde at nogle gange, da jeg
hele tiden skulle være i gear.
Endnu værre var det når jeg skulle
i bakgear. Her sad gearkassen "@£$&€#"/()? SKROOOOONNK" hver evigt eneste gang.
Til sidst var jeg så bange for at jeg ville smadre noget i gearkassen, så når
jeg skulle i bakgear så slukkede jeg motoren, skiftede til bakgear og startede
den igen.
Jeg spurgte rundt omkring på
forskellige forums hvad der kunne være galt, og jeg fik følgende muligheder:
- "Du har vel glemt at smøre strålerne..."
- "Der sidder skidt på strålerne.."
- "Udrykkerarmen er bøjet..."
- "aksellejet (i enden af
krumtappen) har sat sig fast..."
Jeg havde da nogle ting jeg kunne kontrollere, men jeg skulle blive MEGET
klogere.
Udskiftningen!
Jeg startede om eftermiddagen
fredag d. 14/7-2006 med at skille bilen ad, da det er nemmere at tage motoren ud
and at skulle til at ligge under bilen for at skrue trækaksler af, tage
udstødningssystemet af, skrue gearkasse og bagtøj af og alle de andre småting
der sidder SUPER godt fast fordi det aldrig har været skilt ad.
Nå, men planen var at tage motoren ud, se efter de ting jeg havde fået ad vide
og se om det kunne være noget af dette der var galt.
Hvis man ser på min B230 renovering, så kan
man se at jeg for et år siden, da jeg lagde B230 motoren i, satte en helt ny
SACHS kobling i og det skulle der ikke være noget galt med.
Vi monterede dog den originale trykplade, men denne så fin ud, så det var heller
ikke der jeg kunne forvente nogle problemer.
|
|
Så i gang - fredag eftermiddag
|
|
|
Fronthjelmen skal af
|
|
|
I gang med at afmontere diverse dele
|
|
|
Op på bukke - der er koblingshusbolte der skal af, koblingskabel der skal af osv.
|
|
|
Fat i motoren - det er lige før den er ude
|
|
|
|
Så er den fri af koblingshuset
|
|
|
Udrykkerarmen ser fin lige ud
|
|
|
Motoren helt ude - den gamle trykplade og SACHS koblingspladen
|
|
|
Rengøring af akslen - der skal MOLYKOTE D-321R på strålerne
|
|
|
Prøver koblingspladen på strålerne
|
|
|
MEN MEN MEN, så skete der noget der var nyt..... noget som INGEN havde forudset.
Fejlen lå ikke i nogen af de ovenstående fejlkilder, men et helt andet sted.
På det sidste billede kan man se mig i gang med at rengøre akslen og lige prøve
SACHS koblingspladen på strålerne.
Den BINDER på strålerne. Jeg prøvede igen, den bandt stadigvæk. Jeg prøvede at
rengøre strålerne på akslen én gang til, men den bandt stadigvæk. Det var som om
den var en lille smule konisk i navet.... "MEGET underligt" tænkte jeg og
tog den oprindelige koblingsplade (VALEO) og prøvede den på strålerne..... den
kørte fint.
Uheldigvis var den originale VALEO koblingsplade for slidt til at jeg ville
montere den igen (det var jo også derfor jeg købte den anden SACHS), så jeg
måtte pænt vente til mandag så jeg kunne tage op forbi Volvo og købe mig en
original koblingsplade.
|
|
Original koblingsplade fra Volvo
|
|
|
Det er en VALEO med et Volvo mærke på
|
|
|
Her er det sæt jeg valgte at sætte på igen - Volvo (VALEO) koblingsplade, nyt Volvo akselleje og den 1 år gamle SACHS trykplade
|
|
|
Skift af akselleje - Start med at fjerne låseringen og fyld så hele hullet op med fedt
|
|
|
Find en ting der passer i hullet og giv det et dask med en hammer - Gentag det nogle gange og.....
|
|
|
|
.... vupti, lejet hopper ud
|
|
|
Her er mit universalværktøj
|
|
|
En 1/4" forlænger på en 10mm 1/4" top med køkkenrulle i hullet så fedtet ikke kom ud den vej
|
|
|
Nyt akselleje, Ny koblingsplade og 1 år gammel SACHS trykplade
|
|
|
SACHS koblingpladen - man kan godt se at den til tider har været varm - Ud med den
|
|
|
Efter at jeg fandt fejlen, kunne jeg
nu begynde samlingen igen.
|
|
Akslen med MOLYKOTE D-321R - den der smørrer godt kører godt
|
|
|
Motoren næsten i... igen
|
|
|
Nu er det lige før den er sat fast med koblingshuset
|
|
|
Her er den hæftet med 2 bolte
|
|
|
Nu er det meste samlet, men trykpladen mangler stadigvæk at blive spændt med det rigtige moment
|
|
|
|
Næsten færdig - Det eneste der mangler er hjelmen plus lidt andre småting
|
|
|
Færdig og klar til at køre igen
|
|
|
Da jeg ikke havde noget værktøj
til at centrere koblingen med så gjorde jeg det, at jeg centrerede den så godt
jeg nu kunne og lod være med at spænde trykpladeboltene så meget.
Herved kunne jeg udnytte at enden af kardanakslen centrerede koblingen og så
bagefter tilspænde trykpladeboltene (22Nm).
Dette gjorde jeg gennem inspektionshullet på undersiden af koblingshuset.
Jeg havde en hjælper til at dreje motoren med en topnøgle (billede).
Boltene blev krydsspændt og efterspændt.
Nu virker det kaaaanont godt
(Citat: Mig selv).
|