Forsiden    Velkommen    Mine Volvo 300 oplevelser    Import af bil    Data    Megasquirt V2.2    Megasquirt V3.0   
Havarier    Tjolöholm 2006    Tjolöholm 2007    Tjolöholm 2009    B230 renovering    B23E renovering    Skift af støddæmpere    Koblingsskift 07-2006    Billeder    Styling    R-Sport kit    Volvo 343 R-sport No. 5    Volvo 343 DLS fra Sverige    Renovering 2009-2010    Renovering 2010-2011    Links    HUS     Til salg   
Mail

 

Sidst opdateret 17/10-2005.

V.2.2

24/9-2004
Pt. er jeg ved at lave min egen MegaSquirt styring til volvo'en.
Jeg har selv lavet print (dobbeltsidet) og har monteret komponenterne.
Jeg har valgt at lave det selv, da jeg på den måde får en meget bedre forståelse af hvordan styringen fungerer.
Der findes en del folk der har konverteret deres motorstyringer til MegaSquirt, og der findes også en del information på nettet. Min største bekymring er om det er pålideligt nok.... men det kommer jo også an på om jeg har lavet det solidt nok :-)

For at få brygget styringen ind i bilens ledningsnet, er det planen at jeg lader ledningsnettet være (hvor jeg kan) og bruge det originale stik til at interface med styringen. Herved vil det også blive lettere at skifte tilbage til det originale system.

Bosch L-jetronic boks fra BMW E30 - 320i. Her ses det 25 polede stik der skal bruges

Bosch L-jetronic boks fra BMW E30 - 320i. Her set opefra

Den samlede hardware jeg har brugt til at udvikle mit Megasquirt board

Her ses bunden af Megasquirt V2.2 boardet - Her med tryksensoren på bagsiden

Her ses toppen af Megasquirt V2.2 boardet

Her ses Megasquirt V2.2 stimulatoren - selvgjort er velgjort

Her programmeres MC68HC908GP32 chippen

Bagsiden af gasspjældssensoren

Bosch gasspjældssensor - her monteret på bagpladen af den gamle gasspjældsswitch da den ellers ikke passer på gasspjældet

Megasquirt i ECU kassen - Her med låg på

Boardet i ECU kassen - Her kan det ses at tryksensoren er flyttet op på oversiden af boardet pga. pladsen i kassen

Boardet i ECU kassen - Her med stimulatoren på

Megatune SW

Her ses den færdige styring - inden i

Her ses styringen - Er den ikke flot?


Planen er at bruge stikket fra L-jetronic boksen. Herved fås en enhed det passer lige i bilen.
Der vil dog pga. manglende ledningsførsel (ingen O2 og MAT sensor, samt ny TPS) skulle trækkes lidt ledninger, men det oprindelige L-jetronic stik der sidder i bilen vil blive brugt.

 

Komponenter brugt til Megasquirt system (anskaffet indtil videre)

Gasspjældssensor:    Bosch 0 280 122 001 - InterMotor # 19908
Kølevandssensor:      Bosch 0 280 130 026 (Sidder originalt i B200E motoren)
MAT sensor:             Bosch / Beru - Har ikke købt denne endnu, men måske Bosch 0 280 130 039
Lambdasensor:         Bosch 0 258 003 061 LSH 6 (brugt fra en hugger til 100.-)

 

10/10-2004
I dag blev det brygget i bilen. Der vil senere komme tegninger af hvordan det hele er brygget sammen.
Første gang jeg drejede nøglen efter det hele var sat rigtigt op (tach.signal-ledningen var faldet af), startede bæstet og stod fint i tomgang :-)
DET VAR EN SEJR :-)

Til at starte med har jeg bare  brugt en Bosch 0 280 130 026 temp.sensor som MAT sensor.

Imorgen skal det hele brygges rigtigt i, så det sidder pænt og solidt! (billeder vil komme).

 

14/10-2004
I de foregående dage har jeg tunet og gjort ved, men har ikke haft meget held med at få den til at køre ordentligt.
Jeg har fået meget hjælp fra megasquirt forummet. Der blev fundet ud af, at min VE table var HELT hen i vejret, og der blev forslået nogle nye.
Et andet problem er, at når motoren rammer 4000 omdr/min, så hoster den som om signalet til boardet ikke er OK!
Det er også et problem jeg skal have løst.

15/10-2004
I dag har jeg opgraderet mit board så der forhåbentligt ikke skulle komme nogle falske omdrejningssignaler.
Diagrammet
 

Signal fra tændingsenhed

shapet signal fra tændingsenhed

Signal shaper diagrammet


I dag har jeg også downloaded en ny Ve-table til min MS, og det hele virker MEGET bedre. Nu kører den jævnt, trækker til over 4000 omdr/min og hoster ikke mere.   
En stor tak til alle dem der har hjulpet mig med at forbedre min MS.

16/10-2004
I dag skulle jeg tune min MS ind, så den bare ville køre superb, meeeeen den mente lige noget andet.
Jeg har gjort et eller andet forkert (den ville ikke rigtigt køre optimalt), så nu har jeg sat Bosch styringen i igen, da jeg skal bruge bilen de næste par dage.
Så nu for vi at se hvornår MS bosken kommer i igen. Meeeeeen forhåbentligt går der ikke lang tid.
Vi får at se :-)

20/11-2004
Lige pt. er MS' en lagt på is, meeen ikke opgivet. Når jeg får mere tid, skal den i bilen igen, og så skal der tunes til mine fingere er helt blå og mine tændrør er HELT sorte :-)

6/12-2004
Nu har jeg kørt frem og tilbage mellem Århus og Vejle i over en halv måned, og bilen er begyndt at køre rigtige godt, så nu mener jeg at det er på tide at brygge lidt MS tilbage i bilen.
Jeg har pt. mit multimeter med i bilen og laver logninger med dette af lambda-spændingen, da denne er et godt fingerpraj af hvordan MS' en skal stilles mht. AFR (benzin/luft forholdet).
Jeg overvejer lidt at investere i en wideband O2 sensor, da denne er langt mere præcis end den jeg har nu (narrow band), men det hører nok fremtiden til da en sådan er lidt pebret mht. prisen.

18/3-2005
Jeg har via. et megasquirt forum fået bestilt mig en Bosch LSU4 Wide Band O2 sensor til 50 USD incl. fragt.
For at den kan fungere skal der laves noget ekstra hardware i form af et print med noget elektronik. Denne elektronik der nogen der allerede har udviklet og de har lagt diagrammer ud på nettet til fri afbenyttelse. Stedet hvor disse informationer kan hentes, hedder "The DIY-WB controller project" og her er et link. DIY-WB
Jeg har downloadet diagrammet og selv tegnet det ind i mit eget printudlægningsprogram (der vil komme nogle filer med et diagram og et printlayout her).
Mht. til printet laver jeg det selv for at holde prisen nede. Herved bliver mit WB O2 projekt forhåbentligt ikke det dyreste i verden.

DIY-WB controller projekt

22/3-2005
Jeg er i fuld gang med at lave egne diagrammer i PADS og lægge printet ud.
Senere vil jeg lægge PADS filerne ud, så andre kan få glæde af dem. Diagrammet og printet lægger jeg også ud som pdf.

23/3-2005
I dag har jeg modtaget wide band O2 sensoren. Det er en Bosch 0 258 140 057.

Bosch 0258140057 sensor

Jeg er pt. i fuld gang med at lave diagrammet og printetlayoutet færdigt.
 

07/04-2005
Jeg har fundet ud af, at den wide band O2 controller jeg er gået i gang med at lave, ikke passer til den Bosch LSU4.2 lambda sensor jeg har anskaffet mig. Den passer til en NKT sensor som er MEGET dyere. Herved er jeg sat tilbage til hvor jeg stod d. 22/3.
Men lad nu det ligge.
Jeg har fundet nogle færdigt udviklede controlllere til ca. 150 USD. Dette kunne godt lyde af meget, men en NKT sensor koster i sig selv omkring 190 USD (bare for sensoren), så jeg har stadig sparet lidt penge.

Her er de forskellige controllere jeg har fundet:

- LC-1 WB O2 sensor fra www.innovatemotorsports.com   :  149 USD u. fragt
- AFM-1-B fra www.micro-craft.com      150 USD u. fragt. 
- 2A0 DIY fra www.tech-egde.com      155 USD u. fragt

Jeg har ikke fundet ud af hvilken en af dem jeg vil købe, men måske bliver det LC-1 controlleren.
Denne har den fordel at den ér samlet (til forskel fra 2A0 DIY), og den er ikke meget større end en pakke cigaretter. Selve controlleren er lagt ned i en lille kasse der sidder i forlængelse med det kabel man tilslutter lambda sensoren.
Da jeg ikke er helt sikker på hvilken en jeg skal vælge, har jeg lagt en forespørgsel op på www.msefi.com
Så håber jeg at der er nogen der har haft erfaringer med de ovenstående controllere.

 

10/06-2005
Så kom LC-1 kassen fra LM-1.de i Tyskland. Pris incl fragt osv. 183 EUR.
Valget af WB lambda controller faldt på LC-1 fra Innovate, da denne var den billigste og den mindste.
Her er den så:

Kassen fra Innovate

Kassen åbnet

Kassens indhold

Kassens indhold incl. den Bosch lambda sonde jeg har i forvejen

Så nu skal weekenden nok gå med at få dette udstyr til at virke.
Det første mål med dette udstyr er, at logge AFR målinger med den eksisterende motor og når den nye motor så kommer i, har jeg et praj om hvordan den skal stå i VE tabellen i MegaSquirt.
Den nye motor starter med at køre med den originale Bosch LE-JetTronic indsprøjtning.


01/08-2005
Efter lang tids overvejelser hvad jeg skulle gøre ang. motoren og den ujævne kørsel, så besluttede jeg mig for at give megasquirt endnu et forsøg.
Nu da jeg klogt nok havde investeret i en WBO2 sensor, var det ingen sag at justere VE-tabellen i megasquirt, men tændingssignalet er straks en anden sag.

Tændingssignalet blev i første omgang tilsluttet megasquirt uden noget "shaper" kredsløb foran.
Dette gav en masse tændingsstøj omkring 3000 omdr/min og opefter.


07
/08-2005
Efter en uges kørsel med tændingsstøj og langsom kørsel er der igen kommet fart på GLT´eren.
Et "Shaper" kredsløbet blev konstrueret og nu trækker GLT´eren som aldrig før. Op til over 5000 omdr/min.
Der er speederrespons som jeg aldrig har oplevet, så det er kaaanont.

Der er stadig noget tuning der skal laves, men nu er grunden lagt.

Når jeg har fået færdigt tunet det hele, vil jeg oploade filerne her på siden så andre kan få glæde af dem.
Pt. ved jeg ikke hvornår dette bliver.

Jeg har også skiftet min MAT sensor fra en Bosch
0 280 130 026 til en 0 280 130 039.
0 280 130 039 sensoren har en MEGET hurtigere response tid og herved kan sensoren følge med til de temperatursving der er i indsugningsmanifolden.



15
/08-2005
For et par dage siden ville den ene output på min wideband O2 controller "LC-1" ikke mere.
Da der er 2 output (analog1 og analog2), valgte jeg så at skifte over til analog1.
I går gik analog1 så også i stykker, så nu er der ingen output på min LC-1 controller :-( SURT.
Heldigvis kan megasquirt sagtens køre uden, og jeg har jo tunet min VE-map nogenlunde ind, men da den ikke er færdigt tunet, så mangler jeg min wideband controller.

Jeg har kontaktet firmaet www.lm-1.de som jeg har købt LC-1 controlleren hos, og afventer nu svar på hvad der skal ske. Forhåbentlig får jeg bare en ombytter og så er alle glade.
Så håber jeg bare ikke at det sker igen.


24/08-2005
I dag fik jeg en LC-1 ombytter fra Tyskland.
Jeg sendte min defekte tilbage og fik en ny.
Denne har jeg installeret og den fungerer perfekt, så nu er det bare at finetune min megasquirt.
Jeg har allerede fået bilen til at køre mellem 11 - 12 km/l (nogle gange over 12 km/l), så det er ikke nogen uøkonomisk bil mere (den kørte omkring 10 km/l med B200E motoren).

31/08-2005
NU ER MEGASQUIRT FILERNE KOMMET OP PÅ SIDEN :-)

megasquirt fil    (Basic B230)

Nu synes jeg min megasquirt er tunet fint ind til daglig brug. Den mangler stadigvæk en masse tuning ang. "Cold start
Enrichments" men dette kan jeg først tage fat på når det begynder at blive koldt (under 8 grader).
Jeg håber der er nogen der kan have glæde af filerne :-) Jeg har uploaded *.msq filen.

08/10-2005
I dag satte jeg K-knasten tilbage i motoren, og derfor skal megasquirt tunes ind igen.
Ikke kun fordi jeg har skiftet knast, men også fordi jeg har skiftet indsprøjtningsdyser da der var en der var blevet utæt (benzinlugt i motorrummet).

Megasquirt fil med A-knast og dyser 0 280 150 953

Megasquirt fil med K-knast og dyser 0 280 150 734


17/10-2005

Nu er jeg blevet enig med mig selv om at jeg vil lægge et nyt megasquirt print ud og designe layoutet så det matcher min kasse.
Printet skal indeholde alle de forskellige modifikationer jeg har. Måske skal det være en afart af det nye megasquirt II der inkorporerer tænding og kontrol af tomgangsmotor.

 

NB. Under links kan man finde links til MegaSquirt relaterede sider.